Kilka zasad dobrej reklamy
Reklama będzie skuteczna nawet wtedy, kiedy wydaje nam się, że nie mogliśmy wymyślić niczego gorszego. W reklamie chodzi o to, aby przedstawić produkt w sposób innowacyjny. Naszym zdaniem niektóre formy marketingu są bardzo ciekawe, ale w Polsce niewiele się o nich mówi. W naszym kraju istnieje wiele setek agencji marketingowych, ale większość z nich bazuje na podstawach reklamy. Dzisiaj lepszym wyjściem okazuje się wzięcie kredytu na reklamę w telewizji, niż poszukanie czegoś alternatywnego. W tym artykule postaramy się przedstawić Państwu nasz punkt zapatrywania na reklamę. Zachęcamy do lektury.
ABC reklamy
Reklama jest dźwignią handlu. Dzięki dobrej reklamie wiele koncernów zarabia dzisiaj miliardy dolarów. Niestety, ale te koncerny przestaną zarabiać miliardy dolarów w momencie, kiedy przestaną się reklamować w telewizji. Z punktu widzenia zwykłego widza reklama w telewizji często okazuje się pułapką oraz kołem bez wyjścia. Jeśli raz wydamy duże pieniądze na reklamę w telewizji, to prawdopodobnie będziemy musieli stale pokrywać tak wielkie koszty. Gdyby większość dużych firm znała abecadło dobrej reklamy, to dzisiaj rynek marketingowy pękałby w szwach od mnogości ofert. Niestety, ale agencje marketingowe uwielbiają być pośrednikami dla swoich klientów i dlatego też ani myślą o innowacyjnych i tanich formach reklamy.
Po pierwsze: zrób dobre wrażenie
Dobre wrażenie do postawa relacji międzyludzkich. O to też chodzi w prowadzeniu biznesu. Jeśli mamy dobry kontakt z klientami to znaczy, że kiedyś wywarliśmy na nich dobre wrażenie. Pierwsze wrażenie w reklamie to odpowiednie przedstawienie swojego produktu. Zazwyczaj w marketingu chodzi o to, aby wyśmiać produkt konkurencji i udowodnić, że to nasz produkt jest najlepszy. Naszym zdaniem jest to dobra droga, ale o wiele lepszym rozwiązaniem będzie mówienie tylko o swoim produkcie bez konieczności wyśmiewania konkurencji, gdyż nie ważne ile się mówi o przeciwnikach, ważne, że w ogóle się o nich mówi. Taka reklama, gdzie wyśmiewamy konkurencję robi dobrze i nam, i konkurencji.
Po drugie: zaciekaw
Jeśli zaciekawimy kogoś naszą reklamą, to na pewno ta osoba zdecyduje się na zakup produktu. Możemy zaciekawić kogoś swoim sposobem mówienia, a równie dobrze możemy kogoś przekupić. W Polsce od kilku lat widzimy rosnącą tendencję do unikania ulotek i skupianiu się na cukierkach. Krówki reklamowe to doskonały materiał na wygryzienie ulotek i zaciekawienie klienta. Do niedawna było tak, że idąc ulicą ktoś nas zaczepiał i wsuwał do rąk ulotki reklamowe. Nikt nie chce czytać ulotek, bo albo nie mamy na to czasu, albo mamy tego dość. Krówki z nadrukiem to dużo lepsze rozwiązanie głównie z tego względu, że nie afiszujemy się z reklamą. Potencjalny klient po otrzymaniu cukierka może go zjeść na miejscu i pewnie to zrobi, ale prócz krówki, jego oczom ukaże się logo firmy i hasło reklamowe. Krówki z logo są tanie w zakupie, ale dla osób zaradnych stworzenie ich samemu nie będzie problemem. Potrzebujemy jedynie kilkaset sztuk cukierków oraz trochę wolnego czasu. Na komputerze tworzymy specjalną folię do zawiązania naszych cukierków, potem drukujemy i zawijamy. Lizaki reklamowe również będą ciekawe, ale nie każdy przechodzeń lubi takie łakocie. Pozostajemy przy swoim – krówki reklamowe to idealna alternatywa dla ulotek.
Po trzecie: zostań zapamiętany
Aby osiągnąć sukces należy zostać zapamiętanym. Do tej pory udało to siłę tysiącom firm, dlatego nam też to się uda. Wszystko co związane jest z marketingiem ma aspekty psychologiczne. Nie od dzisiaj wiadomo, że jeśli ktoś jest dobrym psychologiem, to bez problemu znajdzie klienta. Większość znanych firm zatrudnia specjalistów od PR oraz psychologów. To w dużej mierze dzięki nim korporacje zawdzięczają swój sukces. Istotnym elementem jest też zmiana form reklamy. Firma powinna raz na jakiś czas reklamować się w inny sposób, bo zostanie zapamiętana jako kreatywna i przyszłościowa. Doskonałym przykładem takiego marketingu będzie firma Orange, która reklamuje się na tysiące sposobów.
Walka z konkurencją
Na każdym rynku i w każdej branży znajduje się konkurencja. Można z nią walczyć na wiele sposobów. Naszym zdaniem najlepszą metodą będzie obnażanie ich błędów oraz pokazywanie słabości. Istnieje wiele sprytnych sposobów na przekazanie konsumentom, że firma X produkuje lepsze produkty od firmy Y. Można na billboardzie nieco wyśmiać konkurencję i pokazać, że ich jakość nie robi na nas wrażenia. Tak robi chociażby Plus, który od kilku dobrych lat szydzi w swoich reklamach z T-Mobile. Dzięki takiej “wojnie” zarówno Plus jak i T-Mobile są znani i zarabiają grube miliardy złotych.
Walka z konkurencją musi być przede wszystkim zdrowa. Nie da się wypromować na cudzych plecach, bo przecież zaczynamy z niskiego pułapu. W momencie kiedy nasza firma będzie dosyć znana, należy rozpocząć walkę z konkurencją. Na rynku lokalnym to się prawdopodobnie sprawdzi lepiej.
Istnieje wiele metod reklam. Niektóre z nich sugerują rozdawanie ulotek, inne zaś rozmowy z potencjalnymi klientami. Osobiści uważamy, że różnego rodzaju spam czy konwencjonalne metody marketingu nie mają żadnego sensu. O wiele lepszym rozwiązaniem będzie wymyślenie czegoś swojego, unikalnego i ciekawego.