Ile kosztuje reklama?

Reklama czyli marketing to coś, dzięki czemu wiemy, że większość firm istnieje. Dzięki odpowiednim nakładom pieniędzy na reklamy wiemy po jakie produkty udajemy się do sklepu. Mogłoby się wydawać, że większość form reklamy jest dosyć droga i to prawda. Trudno w dzisiejszym świecie znaleźć agencję PR, która będzie posiadać jakiekolwiek usługi po cenach niższych, niż 1000 złotych. Doskonale sobie zdajemy sprawę z tego, że aby mała firma stała się korporacją, musi wydać odpowiednie pieniądze na reklamę. W tym artykule postaramy się Wam udowodnić, że dla każdej drogiej reklamy znajdzie się jakaś alternatywa.

Reklama w telewizji

Jeden spot reklamowy w telewizji kosztuje od 50 do 500 tysięcy złotych. Mowa oczywiście o czasie antenowym. Dzięki telewizji która ma globalny zasięg każda firma może zareklamować dowolny produkt i prawdopodobnie efekt będzie taki, że reklama szybko się odrobi i na dodatek wygeneruje jakiś zysk. Statystycznie rzecz biorąc, dobra reklama w telewizji kosztuje przynajmniej 100 000 złotych. Taka reklama trafia zazwyczaj do grupy 50-100 tysięcy gospodarstw domowych co może wygenerować nawet pół miliona oglądających. Wydatek 100 000 złotych na jeden dzień reklamy nie jest niczym dziwnym w przypadku dużych korporacji. Małe firmy też by chciały się reklamować wśród grupy prawie pół miliona ludzi, ale nie posiadają odpowiednich funduszy. Czy dla reklamy w telewizji możemy znaleźć tańszy odpowiednik? Oczywiście, że tak! Są nimi balony reklamowe.

Balony z nadrukiem to nic innego jak zwykłe gadżety lub (jak kto woli) duży balon napełniony helem i wypuszczony w miasto. O ile w przypadku pierwszej wersji potencjalna liczba osób oglądających reklamę powinna przekroczyć 1000 osób, o tyle w drugim przypadku wielkie balony helowe mogą zagwarantować nawet pół milionową widownię. Wiadomo nie od dziś, że balony helowe są bardzo charakterystycznymi obiektami na niebie, dlatego nawet podczas zwykłego spaceru nie raz i nie dwa zawiesimy oko nad balonem reklamowym. Bardzo istotne są koszty wynajęcia balona reklamowego, gdyż jednodniowa emisja reklamy kosztuje około 1000 złotych. Skoro reklama za 1000 złotych ma szansę wzbudzić zainteresowanie dużego miasta, to po co w takim razie wykładać pieniądze na marketing w telewizji? To przecież wielokrotnie droższe. Niestety, ale płacimy za efekty, a one w przypadku balonów reklamowych będą nieco słabsze od telewizji.

Na co patrzy człowiek

Zazwyczaj podczas oglądania reklamy mamy ochotę jak najszybciej wyłączyć telewizor. Niestety, ale czekając na swój ulubiony program nie możemy sobie na to pozwolić. Oglądamy więc reklamy w telewizji, choć niekoniecznie nas one interesują. W przypadku telewizji element podprogowy ma większe znaczenie, niż sens reklamy. Balony mają to do siebie, że są na tyle rzadkie w Polsce, iż każda osoba zacznie obserwować balon na niebie kiedy tylko się pojawi nad wieżowcami. W Stanach Zjednoczonych bardzo wiele firm zrezygnowało z reklamy w telewizji na rzecz balonów z nadrukami. Skoro nad Chicago może unosić się balon za $2000 dziennie, to po co wydawać milion dolarów dziennie dla reklamy o podobnym zasięgu?

Człowiek patrzy zawsze na to, co wydaje się nieszablonowe. Dzięki temu mamy wiele elementów “fusion” w kampaniach reklamowych. Doskonałym przykładem marketingu są reklamy sieci NjuMobile. Reklamy te pomimo tego że są popularne, to dodatkowo nas śmieszą. Postać żółtego ludzika codziennie przypomina nam o tym, że istnieje coś takiego jak NjuMobile.

Czy na reklamie można stracić?

Oczywiście, że tak. Mnóstwo firm niejednokrotnie dało się nabierać na znakomite sztuczki marketingowe, które nie zadziałały. Polski rynek marketingowy generuje rocznie ponad 5 miliardów złotych i aż jeden miliard z tych pieniędzy to kwoty wyrzucone w błoto przez firmy będące przekonane, że kilkuminutowy spot w telewizji nakręci sprzedaż w firmie.

Na reklamie można stracić sporo pieniędzy i na wiele sposobów. Powinniśmy zacząć od operatorów telewizyjnych. To nie od nich zależy, czy w danym momencie przed ekranami telewizorów będzie zasiadać pięć milionów ludzi. Nawet gdyby zasiadało siedem milionów ludzi, to żadna osoba nie ma pewności, czy nakłady na reklamę rzeczywiście się zwrócą. Zazwyczaj tak się dzieje, ale kiedy coś nie idzie – powinniśmy się udać do agencji lub producentów, którzy stworzyli (zaprojektowali) reklamę. Zazwyczaj źle nagrana reklama przekreśla szansę na sukces produktu, ale telewizja nikomu o tym nie powie, ponieważ dla niej liczą się głównie zyski a nie dobro klienta.

  • Istnieje wiele form reklamy i wszystkie one mogą się okazać skuteczne. Problemem nie są pieniądze, ale wyobraźnia agencji marketingowych. Czasem reklama warta 10 złotych może nam zagwarantować 1000 złotych zysku, ale agencja musi na siebie zarabiać i dlatego uciekamy do alternatywnych form reklamy. Warto przypomnieć wspomniane wcześniej balony reklamowe. Są one czymś nowym dzisiaj, ale za dekadę będą popularne i drogie jak reklama w telewizji. Zachęcamy do zapoznania się z innymi naszymi artykułami.